ATASI MASALAH JERAWAT ANDA SEAWAL 3 HARI!
10,000 orang yang dahulunya muka penuh berjerawat, sudah tidak lagi berjerawat selepas guna Sabun MZ. 3x Lebih Berkesan! 3x Lebih Pantas! 3x Lebih Universal! >>>KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT

3 Idea Untuk Mengurangkan Jerawat Di Kulit Pipi Remaja.



Tahukah anda? Berdasar Penyelidikan Jabatan Kesihatan 2011, sebenarnya terdapat hampir 85% remaja di Malaysia terdapat masalah jerawat di kulit pipi. Untuk membantu golongan remaja tersebut mengatasi masalah ini, team kami telah membuat satu temubual yang ringkas bersama seorang Doktor Jerawat di Alor Setar. Dalam temubual ini, team kami telah bertanya beberapa soalan yang bertentang  apa pertindakan yang boleh dilakukan untuk mengurangkan jerawat bagi remaja yang mengalami jerawat.

Disini adalah 3 Idea untuk mengurangkan jerawat di kulit pipi:

Perubahan Pemakanan - Makanan untuk Elakkan


Perkara pertama yang anda boleh lakukan untuk membantu memulakan rawatan secara semulajadi anda adalah untuk mengubah apa yang anda makan setiap hari. Makanan tidak menyebabkan jerawat. Bagaimanapun, makanan yang salah boleh memburukkan masalah jerawat and di kulit pipi. Baru-baru ini, satu kajian telah membuat kesimpulan bahawa diet yang mengandungi terlebih karbohidrat boleh menyebabkan masalah jerawat. Jika karbohidrat asli itu OK. Tetapi karbohidrat bertapis, seperti yang terdapat tepung pernah diproses keputihan, ia boleh menyebabkan masalah jerawat kecil menjadi isu yang lebih besar.

Makanan lain yang harus dielakkan termasuk makanan gula kerana jerawat akan mengurangkan toleransi glukosa kulit anda, dan terlalu banyak gula yang diambil akan meningkatkan paras gula darah anda. Selain itu, makanan berminyak yang tinggi lemak juga boleh menjadi masalah. Mengurangkan penggunaan tenusu kerana hormon dan lemak yang terkandungi di dalam produk tenusu boleh memburukkan lagi masalah jerawat kulit pipi anda.

Vitamin sebagai ubat Jerawat Semulajadi

Selain makanan yang perlu dielakkan, anda juga terdapat makanan yang perlu ditambah ke dalam diet anda. Khususnya, makanan yang mengandungi vitamin dan mineral  kerana ia dapat membantu untuk menyembuhkan jerawat remaja.

Berikut Adalah Fungsi 5 Vitamin Utama Dan Makanan Yang Mengandungi:

  • Vitamin A adalah penting untuk kesihatan kulit anda untuk mengurangkan penghasilan sebum (liang tersumbat anda dapat diatasi). Lobak merah, brokoli, bayam dan kale adalah contoh makanan untuk vitamin ini.

  • B5 Vitamin bertanggungjawab untuk menghasilkan enzim yang membantu memetabolismekan minyak kulit. Hanya beberapa makanan yang mengandungi vitamin B saja, iaitu Jagung, strawberi, dan biji bunga matahari.
  • Vitamin B6, sebahagiannya bertanggungjawab untuk keseimbangan hormon di dalam badan anda. Oleh kerana ketidakseimbangan hormon di sebahagian kulit pipi anda boleh menjadi salah satu punca jerawat, vitamin B6 adalah bahagian yang penting untuk merawat masalah jerawat remaja. Daging, ayam dan ikan semuanya mengandungi vitamin B6.
  • Vitamin C meningkatkan sistem imun anda dan ia adalah penting untuk kesihatan kulit anda. Buah-buahan sitrus, lada hijau, brokoli, dan mangga adalah tinggi dengan vitamin C.
  • Zink adalah penting dalam penyembuhan dari masalah jerawat. Sesetengah makanan yang mengandungi zink termasuk daging merah, ayam, dan tiram.


Kuasa Cahaya matahari

Vitamin D merupakan satu lagi bahagian yang penting dalam mengurangkan masalah jerawat. Apabila anda keluar di matahari, badan anda menghasilkan lebih vitamin ini. Cahaya matahari merupakan salah satu elemen yang extra untuk mengurangkan jerawat remaja.

Inilah 3 Idea untuk mengurangkan jerawat di kulit pipi yang kami ingin berkongsi dengan anda hari ini dan terima kasih kerana membaca post ini.

Sebenarnya bagi mereka yang mengalami masalah jerawat, dalam mencari penyelesaian mungkin akan sukar. Kerana tanpa bimbingan seorang pakar jerawat di sisi anda, mengurangkan masalah jerawat dengan bergantung diri sendiri akan menjadi amat sukar.

Nak tahu cara terbaik untuk mengawal masalah jerawat anda? Layari Fanpage Jerawat2.0!


Terdapat Masalah Jerawat? Klik Sini Untuk Dapatkan Ebook Percuma Kecantikan Muka! Dan Jangan Lupa Baca Post Kami Cara Menghilangkan Parut Jerawat | Petua Hilangkan Jerawat.